Selamat Datang Ke Blog Zul Fauzi

Sebarang komen serta pandangan amat dialu-alukan. Terima kasih

Thursday, December 9, 2010

Aku, Basketball dan Bebudak Taman...

Boleh main bola keranjang di mana-mana saje..
Mula-mula aku cuba menjenguk dekat court futsal petang tu kalau-kalau la ada budak main bola. Ada gak  budak taman yang main tapi x la ramai. Ni la peluang aku nk try training shoot bola basket. Malkumla dah lama x turun main. Paling last main pun masa sblom banjir kat Kedah dulu. Main ngan kawan-kawan dekat IPDA la..hehe..teringat balik detik-detik gemilang bersama diorang ni. Rindu sangat nak main balik kat IPDA. Lagi best bila bebudak junior join skali. Memang mantop!!
Tapi kini, aku sorang-sorang dekat taman. Nak main basket, budak Melayu mane la suka main permainan ni. Diorang ni dah sinonim ngan bola sepak atau futsal. Jadi, first time main, xdela nak join skali. Kebanyakan mereka memang ralit main bola. Tapi ada gak yang tengok aku shooting. Makin lama, makin ramai pulak yang tengok. Naik malu gak la. Yela, dok main sorang-sorang pastu ramai yang tengok dengan penuh minat..aiseh..Last-last, dengan langkah dan teknik yang aku dah blaja, aku cuba shooting dari jarak jauh. Bola melambung tinggi dan terus masuk ke dalam jaring tanpa menyentuh besi. Apa lagi, diorang pun terus la tepuk tangan tengok aku masukkan bola dari jarak jauh..hehe..Aku mula cuba menarik minat budak-budak ni secara diam-diam.
Esoknya pula, aku datang lagi dengan muka penuh 'slumber' dan membuat latihan shooting seperti biasa. Tapi sebelum tu, aku minta izin dulu dari budak-budak yang tengah main bola sebab petang tu ramai gak yang main. Agak leka aku main sorang-sorang, datangla sorang budak Cina dalam lingkungan 11 tahun gamaknya nak join sekali. Aku terus bagi bola dekat dia. Dengan teknik yang agak berlainan, dia mampu membuat shooting dengan agak stylish. Hebat betul la budak ni, kecik-kecik lagi dah pandai main basket. Aku dulu start blaja permainan ni pun masa sekolah menengah. Seingat aku, masa tingkatan 1.Tu pun cara baling masih style cam main bola jaring..ayu gitu..hehe..
Aku amek masa dekat 2 tahun gak la nak 'master' permainan ni. Memang kekok mula-mula. Teknik-teknik dalam permainan ni memang rumit. Bola pulak keras cam batu. Kalu kena kepala sakit oo...dah berpengalaman..hehe..
Adik-adik, nak main kena la tau peraturannye...
Ok la,sambung balik. Last-last, budak Cina tadi dapat buat shooting dari jauh cam aku gak. Lawan tokey nampak budak ni. Dari sehari ke sehari, kami berdua la yang selalu main setiap petang sampai la pada satu ketika.."abang, kami nak join boleh tak, bosan la slalu main bola je..". Satu reaksi positif daripada diorang ni. Ok, jumla join, boleh je. lagi ramai lagi bagussss..Aku bagi galakan lagi kat diorang ni. Setiap hari, ramai la yang join main 'rebut-rebut' ala main betul la. Tak dela lagi asyik wat shooting je. Kadang-kadang, sampai terlebih pulak orang yang nak main. Padahal syarat main half-court xleh lebih 8 orang (4 orang satu kumpulan). Lebih dari 8 kena main full court. Tapi kena wat pertimbangan jugak sebab sebelah court lagi ada budak lain main futsal. Nanti berlanggar timbul masalah lain pulak.
Sampai la hari ini, makin ramai yang join main basket. Aku dah mula mencipta permainan baru yang pada mulanya begitu asing bagi diorang, tapi akhirnya, sambutan terhadap permainan ini memang menggalakkan. Ada antara mereka yang ingin mendapatkan tips cara aku bermain. Yela, kalau ada pengadil, banyak la 'fouls' yang diorang ni buat. 'Beginners' la katakan. Kadang-kadang aku bgtau la ckit peraturan asas supaya diorang ni tak la main kasar sampai nak bergaduh. Apa taknye, asal pantang nampak bola, mula la nak tolak kawan, tampar bola dan tendang bola. Oit, ni bukan main bola pakai kaki la, pakai tangan semua.." ish..ish..
King of  the Basketballers goes to Mike Jordan..like2..
InsyaAllah, lepas ni aku akan terang lebih banyak peraturan yang tak sepatutnya budak-budak ni buat. Buat masa sekarang ni, biarlah dulu..enjoy-enjoy je dulu main..tapi yang penting, aku telah berjaya membawa pengaruh permainan basketball ni kepada budak-budak Melayu...Wassalam..

2 comments:

  1. Sudah lama kita tidak bergandingan di arena bola keranjang kan zul? =)

    ReplyDelete
  2. mmg lme sgt..tringat ms wt shooting smbil practise syle2 bru..hehe

    ReplyDelete