Selamat Datang Ke Blog Zul Fauzi

Sebarang komen serta pandangan amat dialu-alukan. Terima kasih

Wednesday, January 26, 2011

Tinjauan di Chalet Kuala Gula sebelum pesta pancing-memancing bermula..

Jumaat ni, 28 Januari 2011 sehingga petang keesokannya pasti bingit kawasan chalet di Kuala Gula ni sebab saya bersama family akan melakukan aktiviti memancing yang kali terakhir dilakukan ialah pada 3 tahun lepas. Lama sangat la tak gi mancing kat sini. Banyak sangat yang berubah dari segi bilangan chalet, restoran dan kemudahan lain yang disediakan. Jika dulu, hanya enam buah chalet saja, selepas empunya kawasan ini membuat sedikit renovation, so bertambah la lagi lima buah chalet yang turut dibina di tepi tebing Sungai Gula ni. Erm, restoran yang terdapat di sini juga sangat strategik kerana ia betul-betul berada di antara chalet-chalet .Ala, macam pusat  yang  menghubungkan chalet-chalet yang berada di sebelah kanan dan kiri. Terdapat juga kemudahan seperti dewan, surau dan jeti untuk pelancong yang ingin melihat pemandangan sekitar Kuala Gula dengan menaiki bot.
Jeti yang disediakan oleh pihak chalet

Nelayan sedang menangkap ikan di muara sungai

Seperti yang Darwis katakan sebelum ni, kesemua chalet di sini dibina betul-betul di tebing Sungai Gula secara memanjang. Jadi memang sesuai sangat la bagi kaki-kaki pancing cam saya ni nak memancing di sini. Memang sangat sesuai dan selesa la kat sini sebab kawasan chalet ni juga menghadap muara sungai yang bersambung dengan Selat Melaka. So, jika ada rezeki, kaki pancing leh tersenyum lebar kalau yang ditangkap tersebut merupakan ikan sungai seperti siakap, belida dan duri atau ikan laut seperti sembilang ke, paus ke...ops, terlebey lak Darwis ni.
Salah satu sudut restoran
Pemandangan hutan bakau di muara Sungai Gula


Bercakap tentang nama Kuala Gula ni, mesti para sahabat di luar negeri Perak ni tertanya-tanya kan kenapa gula yang manis tu dapat nama di tempat ni. Tanah di sini rasanya manis ke? Tak kan sampai tahap gitu..hehe..Sebenarnya, nama Kuala Gula ni diambil kerana di awal 1920-an dulu, tebu banyak ditanam oleh penduduk kampung semasa pemerintahan British. Tebu kan manis, jadilah Kuala Gula. Kalau Kuala Tebu, cam tak brapa sedap la pulak nye.
Office pengusaha chalet
Chalet dari pandangan hadapan

Kuala Gula ni bukan nya sekadar mempunyai hutan bakau yang berkualiti dan kawasan penangkapan ikan semata-mata, tetapi ia turut menempatkan kawasan perlindungan burung yang bermigrasi di seluruh dunia. Jadi, tidak hairanla ia telah menarik ribuan pelancong setiap tahun untuk melihat burung-burung yang beraneka spesis mendarat di sini. Darwis turut tumpang gembira la dengan keunikan dan tarikan Kuala Gula yang menjadi kebanggaan warga daerah Kerian, Perak.

Cuba perhati..ada burung la bertenggek kat tunggul kayu tu =)

Tak sabar rasanya saya nak gi memancing hari Jumaat ni. Jadi lepas ni saya akan post lak pengalaman saya dan family di chalet Kuala Gula ni pada minggu depan...Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment