Selamat Datang Ke Blog Zul Fauzi

Sebarang komen serta pandangan amat dialu-alukan. Terima kasih

Thursday, January 6, 2011

Sulaman Kasih Pengikat Jiwa:Kau Yang Teristimewa (Bahagian 3)

Ya Allah!! Aku tertidur rupanya. Perutku sudah mula mengalunkan irama keroncong kerana menahan lapar. Aku melihat jam di handsetku yang menandakan sudah pukul 11.30 malam. "Aduh..pintu pagar  mesti dah lame tutup nih. Dah la jaga misai tu in charge malam ni ", keluh hatiku. Pak guard misai tu memang terkenal dengan ketegasannya yang tak makan saman. Asal student lewat balik walau satu minit, memang tak dibenarkan masuk. Macam tu jugak la kalau ada yang ingin keluar. Mesti dapatkan kebenaran warden terlebih dahulu walaupun emergency case. Tu la padahnya kalau angan berlebih-lebih sampai makan diri. Aku lantas membuka kembali kunci bilik dan segera ke bilik Farid di tingkat bawah. "Tok..tok...tok.. Assalamualaikum Farid". Waalaikumsalam, masukla. Oh, ko ke Reez, nape ni datang bilik aku dengan muka monyok je?
"Aku lapa la Farid. Tadi aku tertidur lepas solat maghrib. Bila aku bangun, tengok-tengok dah pukul 11.30".
" Tau dah hang ni tidoq mati. Tadi kami berdua dok ketuk bilik hang, tapi tak bukak pun", Asyraf tiba-tiba mencelah dengan loghat utaranya.
" Sebelum tidur tadi, aku pasang vcd lagu yang aku beli petang tadi. Tu yang tak sedar lansung korang ketuk bilik aku. Aku cuba mencari alasan.
" Orang dok tengah angau bercintun, mana la nak perasan kita..hehe," ejek Asyraf
" Ish, ko no Asyraf, orang tengah dok susah hati sebab lapa, ko leh melawak lak."
" Ops, sori ye Reez, aku gurau je tadi".
" Tak pela, memang salah aku pun. Aku yang tak kisahkan korang sampai kunci pintu. Maaf ye kawan.."
" Kami ok je. Ni aku dah siap belikan ko nasi goreng pataya masa kami makan dekat medan tadi. Aku tau ko mesti lapar nye skrang.
" Terima kasih la Farid, ingat gak ko kat aku ye. Aku memang lapa betul ni. Brapa ringgit nasi ni, aku bayar balik".
" Tak pe, aku blanja ko malam ni sebab aritu ko dah blanja aku nasi lemak kan. Kali ni turn aku lak blanja ko."
" Wei, kat aku tak dak ka Farid? tanya Asyraf
" Ko jangan nak merepek, bukan tadi ko dah santap sampai dua pinggan nasi goreng ke kat medan. Nanti pecah perut tu kang.
" Ok boss, saya menurut perintah. Ok la, aku minta diri dulu. Nak call mak aku jap."
" Mak pe nye kol 12.00 dah ni. Tak de maknenye, mesti nak call marka hang tu la, jawabku".
"Hehe...bye, esok tolong kejut aku tau.
" Ok la Farid, aku nak g makan jap. Terima kasih sekali lagi for this nasi goreng."
"Ok, ur welcome, jawab Farid dengan ringkas.
Sudah lewat nampaknya untuk aku makan. Tapi disebabkan kelaparan, aku terus menghabiskan nasi goreng pattaya yang diberikan oleh Farid. Habis licin dibuatnya. Bila diingatkan kembali peristiwa tadi, terus aku ketawa kecil kerana kuasa cinta ku ini telah mengaburi perkara-perkara lain termasuk kawan-kawanku sendiri. Selepas ini, aku perlu lebih berhati-hati untuk menbahagikan masaku bersama rakan-rakan dan juga Arissa walaupun ia sekadar bayangan perasaanku sahaja. " Arissa, apa yang tengah dia buat sekarang..adakah dia juga sepertiku. Sering kali mengingati wajah yang telah mula mencuri hati lantas menerbitkan perasaan cinta dan rindu yang mekar mengisi setiap penjuru kehidupan di sini.
Selesai makan, aku terus memberus gigi dan mengambil wuduk sebelum tidur. " Macam mana la badan tak naik. Makan lewat-lewat, pastu terus tido," runggut diriku.

Jangan tiru aksi ini bersama pasangan anda
Minggu depan, kumpulan kuilah kami yang terdiri daripada kelas Bahasa Arab, Sains dan Matematik telah dipilih sebagai pasukan sorak sempena Sukan Malaysia di Stadium Darulaman, Kedah. Pastinya bermula minggu itu sehinggalah di kemuncak acara kira-kira tiga bulan dari sekarang akan diisi dengan segala bentuk latihan yang sangat padat. Latihan diadakan di dalam dewan kuliah yang sangat selesa. Semasa sesi latihan, kedudukan setiap pelajar telah ditetapkan oleh jurulatih. Macam tidak adil saja bagi diriku kerana terpisah jauh dari dua rakanku, Asyraf dan Farid. Tentu sunyi nanti kerana aku agak kurang mesra dengan rakan-rakan kelasku yang lain. Lagi pun aku sekarang berada di tempat duduk depan sekali bersama rakan-rakan perempuan!! ""Argh, nape aku duduk dengan perempuan ni, aku kan malu dengan perempuan". Tidak dapat aku bayangkan selama tiga bulan aku di sini bersama deretan perempuan di kiri dan belakang. Mujurlah di kiriku orang lelaki kerana tempat duduk ku sekarang bersempadan dengan kelas lain. Boleh gak la jadi rakan sembang aku. Nama dia Azlan daripada kelas Sains. Aku hanya panggil Lan sahaja kerana dia ingin dipanggil begitu.
" Lan, aku boring la dok sini lama-lama," runggutku.
" Memang boring, dah la coach tak datang-datang lagi ni. Ini boleh mendatangkan marah", kata Lan dengan nada yang agak kuat.
Aku perlu berhati-hati apabila bercakap dengan Lan sebab tengok gayanya cam pemarah ckit kalau ada yang tak kena berlaku pada dirinya. Tapi memang betul, jurulatih masih belum nampak batang hidung lagi. Pelajar-pelajar lain telah mula merunggut dan bosan menunggu.

Hai awak...saya sayang awak...
Sambil asyik bersembang dengan Lan, aku terpandang Arissa yang dari tadi bersendirian di belakangku. Mungkin saja kawan-kawannya keluar ke tandas lalu membiarkannya sendiri. Lantas itu, Arissa juga berpaling kepadaku sambil tersenyum kecil. Aku membalas senyuman Arissa tanpa tidak sedar ada mata memandang. Bagai ada pertalian yang sangat erat diriku dengan Arissa. Memangla, aku ni mungkin bercas positif dan Arissa mesti negatif. Bila berlainan cas bertemu pasti akan menjadi dekat dan rapat. Begitu jugalah kuasa cinta yang aku alami sekarang walaupun kami tidak pernah lagi bertegur secara berdepan. Asyraf dari tadi melihat gelagatku. Aku perasaan dia melihatku, tapi aku tidak mengendahkannya. Biarlah, aku ingin menatap wajah Arissa kerana wajah itu lah pemberi semangat cintaku selama ini.
" Ok semua, kita nak mula dah latihan. Ready semua..... ( suara jurulatih )
..........Bersambung.............

No comments:

Post a Comment