Selamat Datang Ke Blog Zul Fauzi

Sebarang komen serta pandangan amat dialu-alukan. Terima kasih

Monday, January 24, 2011

Makan malam di Taiping, Kota Warisan

"Ei, apa yang kesedapan. Cepat la tuan director dah panggil." Itulah di antara dialog yang disebut oleh Allahyarham Tan Sri Pri Ramlee dalam cerita Seniman Bujang Lapok sebelum membuat screen test menjadi pelakon. Berbual tentang sedap ni kawan-kawan, saya berpeluang pergi ke salah sebuah restoran bumiputera yang terletak di Taiping. Restoran ini bertemakan masakan bergoreng yang sangat diminati oleh ramai pengunjung sama ada di dalam atau di luar Taiping. Sajian yang paling istimewa di sini ialah koteaw goreng. Jadi tak hairanla restoran ini dinamakan Koteaw Goreng Doli. Sekali dalam sebulan mesti ayah Darwis akan mengajak kami sekeluarga untuk menikmati sepinggan koteaw goreng di restoran ini. Lihatlah, betapa kuatnya aura sajian makanan di sini sehinggakan pengunjung dari luar Taiping pun datang ke sini. Bagi Darwis, biarlah jauh asalkan dapat mengejar kepuasan yang diinginkan.

Nama restoran ini terpampang di cermin hadapan mengadap jalan

Kaunter hadapan
Perjalanan dari Bagan Serai ke Restoran Doli ini mengambil masa selama 45 minit. Mungkin anda fikir agak jauh kan. Tapi, sebenarnya bukan jarak yang membuatkan ia jauh tapi disebabkan deretan lampu isyarat semasa memasuki pekan Taiping. Yela, bandar yang bakal mencecah 200 ribu orang penduduk ini, telah dipenuhi oleh mall-mall membeli belah yang rancak dibangunkan. Hebat gak Kota Warisan ni yang dulunya pernah dicalonkan untuk menjadi ibu negara semasa pemerintahan British.


Baiklah, jika anda berkesempatan datang ke Taiping, anda boleh mencuba makanan di restoran ini yang terletak bertentangan dengan Klinik Kesihatan Daerah Larut & Matang. Kalau la anda baru je lepas tengok haiwan di Zoo Taiping atau bersantai di Lake Garden boleh la datang ke restoran ini untuk mencuba koteaw gorengnya yang memang ada umph tau. Bukan takat koteaw goreng je, anda boleh gak mencuba nasi ayam, mee rebus, dan masakan bersup. Saya pernah mencuba nasi ayam di sini dan ternyata memang sangat marvellous kesedapannye..hehe...Kalau rasa, memang tak boleh bo'ong tau.


Pintu buka tutup
Walaupun, harga makanan di sini agak mahal bagi student cm Darwis, tapi ia cukup berpatutan dengan servis nye yang mantap dan cepat, ada econ dan tak lupa pintu restoran Doli ini boleh buka tutup secara automatik. Memang padanla dengan harganya kan. Cukup berjaya tokey restoran ni kerana mampu menyediakan sebuah 'design' restoran bertaraf 5 bintang dengan hiasan dalaman dan luaran yang cukup mempesonakan. Ada satu gambar yang menunjukkan restoran ini dulunya hanya sebuah gerai kecil tepi kaki lima tetapi telah maju menjadi ikon terpenting di kawasan Taiping ini.

Ni die wajah gerai Doli pada masa dulu

Abes dah koteaw gorang special 'dikerjakan' oleh Darwis
Nasi ayam yang di pesan oleh adik pun licin gak
KSP = Koteaw goreng special, NA = Nasi Ayam, K = Koteaw biasa
Semalam first time Darwis cuba koteaw goreng special yang berharga RM9.00 sepinggan. Memang la mahal,tapi koteaw die punyala tinggi di tambah dengan udang dan kerang yang menutupi hampir keseluruhan koteaw di bawahnya. Cukup banyak dan amat menyelerakan..huhu..Kalau anda tak larat nak abiskan yang ni atau myb kekurangan duit, boleh la order koteaw goreng biasa yang berharga RM 4.00 sepinggan. Rasanya tetap sama cuma kandungan je yang berbeza. Hampir keseluruhan harga makanan di sini sekitar RM 4.00 ke RM 5.00. Cume koteaw special je yang up sampai RM 9.00. Selalunya bila kami sekeluarga ke sini, hanya dua jenis hidangan je yang kami order iaitu koteaw goreng dan nasi ayam. Memang tak lengkap pegi Taiping tak singgah ke Restoran Koteaw Goreng Doli ni..ternyata memang kesedapan....Wassalam =)

No comments:

Post a Comment